Dataroaming met Wham en de Wereldomroep

Roamingkosten zijn met ingang van vandaag bij de meeste telecomproviders toch heel wat positiever ingevuld dan voorheen. Gewoon bellen, whatsappen en wat al niet meer wat data kost, gewoon vanuit je bundel zoals je abonnement in Nederland is opgebouwd meenemen op vakantie. Ik zelf zit met mijn abonnement bij t-mobile helemaal gebeiteld, want bij t-mobile zijn geen restricties in dataroaming met mijn abonnement. Mijn 20gb per maand mag in het geheel ook in het buitenland gebruikt worden. Onbezorgd nog even inloggen op de computer thuis, of data synchroniseren vanuit de cloud. Voor de zekerheid had ik wel even gebeld met t-mobile om e.e.a. te verifiëren…

Nog geen 25 jaar geleden gingen we toch anders voorbereid op vakantie dan nu. Toen we nog geen kinderen hadden, pakten we onze auto vol met onze kampeerspullen en wisten we ’s morgens nog niet of we nu naar Frankrijk of naar Denemarken gingen. Dan gingen we ’s avonds toch wel even aansluiten in de rij voor de enige telefooncel op de camping in Aarhus om de achterblijvers te vertellen dat we in Denemarken waren beland. Wat was het al een vooruitgang dat er telefooncellen kwamen waar je met een kaart kon bellen, en niet meer kleingeld hoefde te verzamelen voor het bellen…

Ook had ik in die tijd een kleine wereldontvanger. In Nederland natuurlijk eerst langs de ANWB geweest om informatie over uitzendingen en frequenties op te halen, om vervolgens elke ochtend eerst te luisteren naar het nieuws, gevolgd door de oproepen van de ANWB alarmcentrale. Het thuisfront kon niet even snel bellen als er onverhoopt dringend nieuws was, en er toch haast geboden was om contact op te nemen. Gelukkig hebben we nooit onze namen gehoord, gevolgd door het type auto met kenteken en het vermoedelijke reisdoel, maar zeker 25 jaar geleden waren dat soms best lange lijsten met namen die werden voorgelezen… Inmiddels is de wereldomroep helemaal opgeheven in de vorm waar we zo van konden genieten.

Zo hoorde ik gisteren ook dat de praatpalen van de ANWB hun langste tijd hebben gehad, je weet wel die banaan-vormige gele palen langs de snelweg die je gebruikt zou kunnen hebben als je pech met je auto had. Je kunt je er eigenlijk ook niets meer bij voorstellen. Ik ken eigenlijk helemaal niemand die niet in het bezit is van een mobiele telefoon. Eigenlijk zelfs niet zonder een smartphone, waarmee je met al een kleine databundel en diverse appjes alles en iedereen kunt bereiken in geval van nood of pech, oh ja, en bellen kan natuurlijk ook nog steeds :-)

Maar goed, die nostalgie is leuk, maar de vooruitgang van communicatie brengt toch ook wel hele leuke dingen met zich mee. Mijn telefoon is op vakantie tegenwoordig toch wel meer dan alleen een draadloze telefoon. Wandelend kan ik bijhouden waar ik ben, en tripadvisor attendeert mij vervolgens op leuke restaurantjes of leuke bezienswaardigheden. De app van mijn auto vertelt mij nog even dat ik de deuren ben vergeten op slot te doen, maar vanaf de app kan ik alsnog de auto afsluiten, om nog maar te zwijgen over alle social media die de wereld toch wel een stukje kleiner heeft gemaakt.

Soms mis ik nog weleens dat gepruts met mijn wereldontvanger. Half buiten de al heet wordende tent hangend op mijn luchtbed, constant aan het draaien van de frequenties op de korte golf, waardoor op het ene moment de muziek zacht en dan weer hard klinkt, of kiezen tussen de uitzendingen van de verschillende zones in Europa voor het meest optimale resultaat, al draaiend met de telescopische antenne…

Hoewel, mijn IPhone blijkt tegenwoordig ook een uitstekende walkman, portable tv, maar ook een transistor radio zonder telescopische antenne en toch met een uitstekend ontvangst uit Nederland! Met de radio 2 app ben ik ook weer bij met het nieuws en hoor ik overwegend mijn favoriete muziek… en steeds vaker een zomerhit uit die nostalgische tijd, club tropicana van Wham

Zo eerst maar eens checken hoever ik met mijn databundel ben ;-)

Fijn weekend vast!


Groetjes Jacques







Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?