De Bestevaer is weer terug

Dat ik water en alles wat eromheen hangt heerlijk vind is wel bekend,  dat ik graag mag zeilen is natuurlijk hier onlosmakelijk mee verbonden. En hoewel ik vanuit mijn jonge jaren echt niet zo avontuurlijk was aangelegd komt waarschijnlijk omdat bepaalde eigenschappen volgens mij altijd een generatie overslaan of in elk geval nooit één op één worden doorgegeven.


Mijn overgrootvader Jacob Huizinga heb ik helaas nooit gekend, maar dat was wel degene die in mijn beleving de genen van de watersport heeft doorgegeven, maar zo avontuurlijk als hij geweest moet zijn heeft hij in elk geval wel aan mijn vader doorgegeven. Die ging met zijn zeiljacht rustig met windkracht 9 naar huis; 


“door de golfslag raakte zelfs de kiel af en toe de bodem van het IJsselmeer” 


hoorde ik hem een keer vertellen.  Ik ben toch wat voorzichter, maar waarschijnlijk zit hier ook meer de invloed van mijn moeder verwerkt.


Jacob Huizinga was vroeger kapitein op een schoener, een tweemaster die gebruikt werd als opleidingsschip voor de koopvaardij. Bestevear heette de boot en vanuit de overlevering zijn over mijn overgrootvader en deze boot de meest fantastische verhalen verteld.


De Bestevaer werd in WO-2 door de Duitsers ingepikt en naar Duitsland gebracht, dit tot groot verdriet van mijn overgrootvader en de bemanning van de Bestevaer. Na de oorlog werd de Bestevaer echter teruggevonden in de Russische zone van Duitsland en is het gelukt om de Bestevaer weer naar Nederland te krijgen.


Ik heb in het verleden vaak geprobeerd iets te achterhalen van deze prachtige boot., contact gehad met de huidige kapitein en bijzonder om te zien hoe dit schip met zoveel historie nog steeds zeewaardig is… Zo is de boot later verkocht en doet tot op de dag van vandaag nog steeds dienst als opleidingsschip, echter in Amerika en heet tegenwoordig de “SSV Tabor Boy” en is eigendom van de Tabor Academy.


Afgelopen week kwam ik toevallig terecht op de site delpher.nl waar je de mogelijkheid hebt om ruim 120 miljoen pagina’s uit Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften door te spitten. Nieuwsgierig als ik was heb ik toch weer even zitten zoeken naar de Bestevaer en tot mijn stomme verbazing kwam ik een krantenartikel tegen in "Het Vrije Volk" uit december 1946 over de de terugkeer van de Bestevaer na de oorlog…


Fantastisch hoe beeldend dit geschreven is en waaruit duidelijk blijkt  hoe avontuurlijk mijn overgrootvader geweest moet zijn. Onder deze blog staat het krantenartikel wat echt de moeite waard is om te lezen...


Uiteraard had ik mijn vader gedeeld in dit gevonden artikel en bijzonder hoe hij nog even vertelde over dat zijn opa in zijn laatste jaren behoorlijk dement aan het worden was en vanuit de keuken nog regelmatig de bevelen over zijn schip begon uit te roepen; “beangstigend vond ik het als klein kind” …


Het blijven mooie verhalen… Van mijn oma heb ik ooit gehoord dat er ook een schaalmodel was van de Bestevaer, ik heb in diverse musea mijn ogen extra langs de diverse schaalmodellen laten gaan de laatste jaren,  helaas is dat schaalmodel nooit nergens meer boven water gekomen…


Fijn weekend!


ps: De foto was een oude zwart-wit foto die dankzij een nieuwe functie in photoshop omgezet is naar kleur…







Natuurlijk hoort bij deze blog ook weer een muzikale herinnering, als je dan bedenkt waar je uit kunt kiezen hou ikhet ook maar even dicht bij het verhaal....






Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Gestrand op Ameland...