Ben je afgevallen ?

Ben je afgevallen?

Ik zag mensen best wel kijken de laatste tijd, maar het kost altijd moeite om te vragen aan iemand of die is afgevallen en ik begrijp het ook wel; was het een bewust keuze, of lag er iets anders aan ten grondslag, en als je er dan naar vraagt, wat krijg je dan te horen?

Maar voor ieders geruststelling, ik kan inderdaad zeggen dat ik ben afgevallen, en het is een bewuste keuze geweest, maar daarvoor moest ik wel eerst gemotiveerd raken. Ik heb lang getwijfeld of ik deze blog zou schrijven, maar ach, als er ook maar één iemand anders weer gemotiveerd kan raken door mijn verhaal, hoe mooi zou dat wel niet zijn… en het was toch al veel te lang geleden dat jullie een blog van mij hebben gelezen…

Ik neem jullie mee naar 1976, ik was toen 10 jaar. Altijd een slungeltje wat postuur betreft, maar mijn moeder merkte op een zeker moment iets aan mij. Ze vroeg of ik soms ergens etensresten had liggen op mijn kamer, trok hiervoor zelfs de kledingkast van zijn plek om te kijken wat erachter lag. Pas later vertelde ze mij dat ze dacht iets te ruiken, maar toen bij mij er ook nog wat medische klachten inslopen en de huisarts in beeld kwam, bleek dat het tijd werd om mijn amandelen te knippen…

Nadat ik hiervan verlost was, en ik mij nog kan herinneren waar ik was en wat ik aan had toen ik erachter kwam dat de pijn van de operatie in mijn keel was verdwenen, kwamen de kilo’s ook in beeld… Tot een jaar of 14 -15 werd ik een lekker mollig ventje, totdat mijn puber-hormonen het tijd vonden om mij de lucht in te laten schieten, en ik niet zoveel kon eten om op mijn toch wat ongezonde postuur te blijven, ik werd slank… En op zich had ik best stevig kunnen blijven, in die tijd maakten we ons uiteindelijk niet zo druk om verzadigde vetten, snoep en frisdrank, en alles wat maar lekker was…

Toen daar vanaf mijn 17e ook nog de ontdekking van de alcoholische versnaperingen bij kwamen, begonnen zo langzaam de kilo’s ook weer plek te krijgen…. Uiteindelijk ging ik in 1988 in dienst, werd in dat jaar 22, en ik had in mijn hele leven nog nooit zoveel gesport waardoor de kilo’s er werkelijk weer afvlogen, maar ja de dienstplicht duurde maar 14 maanden waardoor de weegschaal sinds die tijd weer naar rechts begon te bewegen…

Elk jaar een kilo erbij zei de huisarts wel eens tegen mij, als hij weer voorzichtig probeerde duidelijk te maken dat een paar kilo’s lichter geen kwaad kon voor mij. Uiteindelijk was ik al aan twee kanten erfelijk belast met hart- en vaatziekten, maar ach met 2 pilletjes per dag waren bloeddruk en cholesterol prima onder controle, en je moet weten dat ik van huis uit dus ook nog eens helemaal niet sportief ben.
Met vlagen was ik weleens sportief, maar dat was nooit van lange duur. Natuurlijk heb ik ook wel eens in een ver verleden mij laten verleiden tot veel te dure shakes, maaltijdvervangers en de boeken van Sonja Bakker. Fantastisch als het boek uit was, kon je tenminste weer normaal eten, waardoor de kilo’s er in kwadraat weer bij kwamen… 

Alweer jaren geleden leek het even de goede kant op te gaan. Ik ging regelmatig naar de sportschool, ging daarnaast ook nog een paar keer naar een diëtist, maar vooral dat laatste had ik snel weer gezien. Elke keer maar weer geconfronteerd worden met je slechte gewoontes, en het aanhoren van allerlei anekdotes om het kwartje maar proberen te laten vallen bij mij gingen niet werken, ik kon het zelf wel verder. Op zich ging dat ook wel en inmiddels had ik mij ook gewaagd aan het spelletje hockey en eigenlijk ging dat prima, totdat ik na een paar trainingen mij tegen het einde van de training verstapte en het mij zo afschuwelijk in de rug schoot, dat ik er ook hier weer helemaal klaar mee was… Voor mijn werk kan ik mij dit soort grappen niet veroorloven, dus de stick maar weer aan de wilgen gehangen, en symbolisch hing de weegschaal er naast. Het ging weer met een kilo per jaar naar rechts op de weegschaal….

Één keer per jaar ga ik ook nog naar de praktijkondersteuner voor de jaarlijkse check van cholesterol, suiker en bloeddruk. Voorheen kreeg ik regelmatig een andere dame, en die van 2 jaar geleden probeerde mij te motiveren door te zeggen, dat wanneer ik van de laatste 30-40 jaar van mijn leven een beetje gezond door wilde komen, het misschien toch wel handig was om iets aan mijn gewicht te doen; “trut” dacht ik nog, diep in mijn hart wetende dat ze natuurlijk wel een punt had, maar het had nog steeds niet de positieve uitwerking die het teweeg had moeten brengen bij mij…

Inmiddels was ik vorig jaar al wel zover in mijn hoofd, dat het misschien toch een keer anders moest. Samen met Bianca ging ik trouw iedere week naar de sportschool, we wandelden wat vaker, maar het kwartje viel nog steeds niet. In ieder geval niet zoals ik ook ooit met roken was gestopt. Je moet weten dat ik ongeveer 25 jaar geleden ben gestopt met roken, terwijl ik een pakje marlboro per dag wist te verdampen… 

Ik weet van mijzelf dat ik meestal opgewekt ben, positief in het leven sta, van iets negatiefs altijd iets positiefs weet te maken en als ik ergens voor sta er dan ook voor de volle 100% voor ga, alleen dat afvallen… Eigenlijk ook geen probleem, want het was zoals het was…    totdat…

...begin van januari dit jaar er een brief van mijn arbeidsongeschiktheids-verzekering op de deurmat viel en nee, het ging dit keer niet over een premieverhoging, maar over de gezondheid van de klanten van de Amersfoortse…

Je moet weten dat ik een enorme liefhebber van gadgets ben, zo had ik ook al lang mijn oog laten vallen op een apple-iwatch. Hoe gaaf ik dat horloge ook vond, hoe zinloos vond ik het om deze aan te schaffen. Bijna 500 euro, en als je er niet je sportprestaties op gaat bijhouden, wat moet je er dan mee. Ik zag mijzelf met mijn dikke vingers er geen mail mee beantwoorden in elk geval…

De Amersfoortse had het anders bedacht. Ik kon via hun een apple-iwatch aanschaffen en niet uit liefdadigheid, maar met het doel om mij meer te laten bewegen… Ik was getriggerd, maar zag ook meteen alle beren m.b.t. privacy op de weg. Ik heb mij een week lang verdiept in deze materie, uitzendingen van tros-radar teruggekeken waar dit blijkbaar al eens ter sprake was gekomen, reviews gelezen, maar uiteindelijk niets concreets gevonden dat mijn privacy op straat zou komen te liggen…

Naast de apple-iwatch krijg je via de Amersfoortse een account bij asr-vitality. Hier is een app aan gekoppeld die je sportiviteit kan bijhouden, en om je sportiviteit te kunnen bijhouden heb je weer een smartwatch nodig voor alle data. Al deze data over mijn bewegingen en sportieve inspanningen worden in mijn geval via apple-health op mijn iPhone uitgewisseld. Overigens werkt dit ook met een Fitbit die je ook via de Amersfoortse kunt aanschaffen, maar ja, apple fan als ik ben was de keus natuurlijk niet moeilijk….

Nu komt voor mij het leuke, je kunt namelijk het bedrag wat je voor je horloge hebt betaald terugverdienen in 24 termijnen, maar dat krijg je natuurlijk niet cadeau, daar moet je wel wat voor doen. En je kunt niet alleen je horloge terugverdienen, je kunt ook cadeaubonnen en kortingen op je verzekering verdienen en dat allemaal door dus in beweging te komen…

Het werkt als volgt, je krijgt via de app een weekdoel, maanddoel en jaardoel, gebaseerd op punten die je kunt verdienen door te bewegen. Als je bijvoorbeeld 7500 stappen op een dag loopt krijg je 50 punten, bij 10.000 stappen krijg je 100 punten en bij 15.000 stappen krijg je 200 punten. Maar ook voor sporten krijg je punten. Als je een uur lang sport met een gemiddelde hartslag die 70% van je maximale hartslag is, en dit berekent de app op basis van 220 minus je leeftijd en daar 70% van, dan krijg je 300 punten… Er zijn nog meer formules, maar dat wil ik je persoonlijk nog wel een keer uitleggen…

Toen ik begon met dit gebeuren was mijn weekdoel 300 punten, dit is ook het minimum, en inmiddels is mijn weekdoel 800 punten, wat tevens ook weer het maximum is. En eigenlijk is het dus helemaal niet moeilijk om die punten te halen, het is echt een haalbaar doel. Ik zwem graag, en gelukkig kan dit weer, en haal ik gemakkelijk 300 punten door ruim een uur te zwemmen. Ook een uurtje sportschool is goed voor 300 punten, en vanaf 1 juli kan dat gelukkig ook weer… Nu zijn we zelf in het bezit van een hometrainer, heel saai maar tijdens corona een uitkomst, waar ik ook met ruim een uur fietsen gemakkelijk 300 punten haal. Dus eigenlijk door twee keer in de week te sporten en nog een paar keer te wandelen haal ik op mijn sloffen die 800 punten, ik heb tot nu toe in een half jaar alle doelen gehaald.

Ik heb hiermee 120 euro aan cadeaubonnen van bol.com gekregen voor mijn behaalde weekdoelen, en ook nog eens 120 euro teruggestort gekregen als cashback voor mijn apple-iwatch. Het jaardoel is inmiddels ook al ruim binnen bereik, wat betekent dat ik aan het einde van het jaar 8% korting krijg op mijn aov, en 20% korting op mijn aanvullende ziektekostenverzekering…. En de grap is dat Bianca ook meedoet, ze heeft alleen geen aov, en een fitbit had ze al, maar we sporten samen dus al 240 euro bij elkaar aan kadobonnen, en ze krijgt straks ook die 20% korting op haar aanvullende verzekering.

Bianca was door haar SAB (hersenbloeding) bijna 5 jaar geleden ook wat aangekomen, en had vorig jaar hiervoor een app op haar mobiel gezet waarmee je kunt bijhouden wat je eet, en je daarmee ook inzichtelijk krijgt hoeveel calorieën je naar binnen werkt… Het werkt goed voor haar, en ik dacht begin van dit jaar dat wanneer ik meer beweeg, maar dat weer compenseer met eten we er dan helemaal niets mee opschieten, ik ken mezelf zullen we maar zeggen…

Dus ook ik de app, Yazio, geïnstalleerd en met mijzelf de afspraak gemaakt dat ik wel eerlijk moest zijn tegen de app, of eigenlijk tegen mijzelf natuurlijk. Voor mij motiveerde het dat de app geen oordeel gaf of belerend nee zou schudden als ik mijn boekje te buiten zou gaan met eten, maar alleen mijzelf inzichtelijk maakte in wat ik per dag naar binnen prop…

“Snoep jij Jacques?” 
“Ik?, nou dat valt eigenlijk wel mee”

Niet dus, ik betrapte mij er namelijk keihard op dat ik gerust een maaltijd per dag naar binnen zat te snoepen… Een koekje is niet erg, maar wel als je er twee pakt bij elke kopje koffie… En dat veranderde dus van de één op andere dag, en echt alleen omdat e.e.a. inzichtelijk werd…

En weet je wat nu eigenlijk het leuke is? Ik heb niets mijn eetpatroon veranderd. Ik eet nog precies hetzelfde als een half jaar geleden, alleen natuurlijk in andere hoeveelheden, en soms moet je natuurlijk concessies doen. Als ik een punt appeltaart eet, dan compenseer ik dat wel op de dag om ’s avonds niet teveel calorieën naar binnen te hebben gepropt. En zo gaat dat dus met alles, maar ik eet gewoon nog een frietje, een ijsje en op de gezellige momenten neem ik ook nog een heerlijk glas wijn, maar wel punctueel alles bijhouden en compenseren, en natuurlijk blijven bewegen…Wat ik trouwens ook nog doe is trouw elke dag op de weegschaal, voor dit doel zelfs een nieuwe aangeschaft die alles bijhoudt wat je maar kan bedenken, en ik weet dat dat het met elke dag wegen weleens kan schommelen, maar meten is weten, en het helpt mij, zelfs als we een weekendje weg zijn...

Ruim 22 jaar geleden toen ik op advies van mijn ouders ivm erfelijkheidsbelasting mbt hoge bloeddruk en cholesterol bij de huisarts terechtkwam, kwam de huisarts na lang experimenteren er achter dat medicatie toch wel noodzakelijk was. Ik was toen lichter, maar zeker niet sportief… Met de inzichten van nu en doordat ik flink ben afgevallen, en door meer te bewegen ben ik nu dus ook nog eens van de bloeddrukverlagende medicijnen af, het is nog even spannend of dit definitief is, maar het lijkt erop dat het zo blijft, en dan gaan we ook nog kijken of dit invloed op het cholesterol heeft gehad…

Het motiverende voor mij is dat ik niet aan het lijnen ben, want ik weet zeker dat ik dan binnen de kortste keren weer als een jojo naar boven zou schieten. Ik eet en drink nog alles, maar bewust en met mate…

Hoeveel ik ben afgevallen in 6 maanden?

20,2 kg

En Bianca?

Dat mag je haar zelf vragen ;-)

Elke blog sluit ik natuurlijk af met een song, google maar eens naar de betekenis van dit onderstaande nummer :-)

Groetjes Jacques










Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?