Heb jij toevallig een geheime zender?

Mijn vader moest vroeger voor zijn werk als inkoper van een textielgroothandel altijd twee keer per jaar een week naar Zuid Duitsland om daar samen met een aantal collega's van andere bevriende groothandels inkopen te doen. Mijn moeder maakte het in die week altijd extra gezellig om het gemis te compenseren. Zo gingen we altijd samen fonduen en als grap pakte mijn moeder altijd de 4 punten van het tafellaken om de vaat in de vuilnisemmer te deponeren om vervolgens toch samen maar de afwas te doen. Als mijn vader na een week dan weer thuis kwam, was het natuurlijk altijd weer een verrassing wat voor cadeautje hij voor mij had meegenomen…

Eén keer had hij een transistorradio voor mij meegenomen die zowel op stroom als met een batterij werkte en waar naast de enorme telescopische antenne ook nog een oortje werd meegeleverd. Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader mij hiermee verraste terwijl ik al op bed lag… Ik ben toen met het oortje in mijn oor met de geluiden van toen nog Hilversum 3 in slaap gevallen…. mijn liefde voor muziek was geboren…

Niet lang daarna kwam ook al wel mijn voorliefde om muziek te willen delen, ik knutselde graag met soldeerbout, bandrecorders en platenspelers en was op deze manier mijn eigen radioprogramma’s aan het maken, maar daar bleef het dan ook bij. Totdat ik rond mijn 15e een keer meeging met Kees Kremer, de plaatselijke hoofdredacteur van het lokale suffertje de Leekster Tak, waar mijn ouders bevriend mee waren. Kees was naast zijn rol als uitgever ook nog discjockey bij Radio Noord om het onvervalste levenslied ten gehore te brengen in de provincie Groningen, dit uiteraard allemaal nog via de ether. Wat een fantastische plek met al die mengpanelen, knoppen, snoertjes, microfoons, platenspelers bandrecorders en wat niet meer om een radiouitzending te maken!!

Het moest voor mij toch ook haalbaar zijn om mijn stem in de ether te krijgen en plaatjes te draaien. Van mijn spaargeld kocht ik vervolgens een draadloze babyfoon. Dit was eigenlijk niet meer dan een printplaatje met wat electronica waar een aansluiting voor een 9 volt batterij aan vast zat en op de printplaat was een microfoon gesoldeerd, en natuurlijk een stukje draad van ongeveer 20 cm wat als antenne dienst deed. Dit soort zendertjes waren illegaal maar werden meestal gebruikt als babyfoon en hadden een bereik van misschien 50 meter…

Ik had echter in die tijd ook een 27mc zender en daar hoorde natuurlijk een behoorlijke antenne bij die buiten op de gevel was geplaatst, dit tot grote ergernis van mijn moeder, maar ja…  Handig als ik was soldeerde ik een stekker aan het antenne-snoertje, koppelde dat aan de grote buitenantenne en waarschijnlijk tegen alle natuurwetten mbt radiogolven en frequenties in had mijn zendertje toch een bereik van ongeveer 500 meter gekregen. Toen ik ook nog de microfoon van het printplaatje had verwijderd en met de soldeerbout weer een nieuwe verbinding naar mijn mengpaneel had weten te fabriceren was het radiostation compleet… 

Mijn ouders wisten van niets en met de winkel van mijn ouders onder mijn slaapkamer had ik mij al wel bedacht dat teveel muziek de ether in slingeren weleens niet goed kon uitpakken, en was ik dus spaarzaam met de uitzendingen die overigens ook nooit langer dan een half uurtje duurden, want ik was als de dood voor mijneer van de Werff, de opsporingsambtenaar van de radiocontroledienst in het Noorden van het land. Stel je voor dat de zender opgepikt werd en er thuis een inval zou komen… moest er niet aan denken…

Toen ik in die periode weer eens door het dorp liep richting de platenzaak van Mulder om het gedrukte exemplaar van de top 40 te halen, werd ik halverwege de Tolberterstraat ineens aangehouden door dezelfde mijnheer Mulder; “heb jij toevallig een geheime zender?” vroeg hij…

Ik schrok mij werkelijk dood en ontkende in alle toonaarde dat ik een dergelijke zender in mijn bezit had. Het idee dat ik waarschijnlijk ook nog een bepaalde luisterdichtheid had streelde mij dan wel weer, maar wat als mijn ouders hier achter zouden komen… niet handig als je als gezin al in een glazen huis woont als middenstander en ik heb de zender nooit meer aangeraakt…

Afgelopen week kreeg ik het met een collega over dit avontuur en hij bleek dezelfde interesse te hebben. Ik heb hem net een link gestuurd hoe je tegenwoordig toch gratis een radiozender via internet kunt starten. 
Bij mij begon het ook gelijk weer te kriebelen, maar het platform werkt gelukkig nog niet onder apple :-)

Oh ja, Kees Kremer produceerde zelf ook nog weleens liedjes… 


Fijn weekend!







Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...