schroefjes en boutjes uit Zweden

Ikea is eigenlijk bij niemand niet meer weg te denken, ieder huishouden heeft wel iets van  woonaccessoires of zelfs meubels van deze Zweedse gigant in huis. Ikea was voor mij de eerste meubelzaak die echt een goede oplossing had voor mijn honderden cd’s. Gnedby was de naam van deze hoge smalle kast die het best is te vergelijken met een smalle Billy. Als de kast weer vol dreigde te raken kocht ik er gewoon een kast bij, waardoor de wand met cd’s steeds breder werd. 

Alle cd’s stonden altijd keurig op alfabetisch volgorde, wat weer een half uur werk was als ik toch weer een nieuwe release van Abba had gescoord. Na 5 kasten van deze betrekkelijk eenvoudige kast in elkaar te hebben gezet van deze Zweedse meubelontwerper was het niet meer zo’n puzzel om nummer 6 in elkaar te zetten…

Dat zelf knutselen met Ikea is in het verleden weleens anders geweest met de wat meer ingewikkelde meubelstukken, zoals de kledingkasten van Femke en Thijs. Belangrijk was altijd dat alle op elkaar lijkende onderdelen overzichtelijk van groot naar klein bij elkaar werden neergezet. Vervolgens gooide ik al het overbodige verpakkingsmateriaal weg, op een groot stuk karton na om die als ondergrond voor deze grotere knutselklus te gebruiken.

Als laatste ging de enorme zak met schroefjes en alles wat daar maar op lijkt in zijn geheel leeg op de grond. Vroeger maakte ik dan de fout om tijdens het opbouwen elk benodigd schroefje uit deze berg ijzer te vissen. Later verfijnde ik dit door op voorhand alle schroefjes, moertjes, deuvels en wat niet meer te sorteren. Vooral bij de schroefjes die erg op elkaar lijken was het noodzaak om toch even de gebruiksaanwijzing te pakken om te kijken hoeveel verschillende schroeven er eigenlijk meegeleverd waren, om toch vooral de juiste schroef op de juiste plek in het meubelstuk te draaien, want deed je dat niet dan kwam je er na 3 kwartier achter dat je steeds een schroef op de verkeerde plaats had gebruikt, en kwam je of als eerste schroefjes te kort, of hield je ergens een schroef over….

Dat laatste blijft overigens wel een heikel punt met die doe-het-zelf meubels. Al heb je nog zo je best gedaan om alles zo goed en kwaad als het ging in elkaar te zetten, er blijft altijd wel een schroefje over. En eigenlijk zit je dat dan ook weer niet echt lekker. Maar ja, zolang de kast overeind blijft staan, alle lades en kastje gewoon functioneren en de kast niet onnodig wiebelt laat je het maar voor wat het is totdat…

… je in een Volvo rijdt, je weet wel dat prachtige degelijk Zweedse automerk met oog voor detail en veiligheid.

Een paar maanden geleden zat er ineens een flinke barst in de voorruit van mijn pas nieuwe Volvo. Kan gebeuren, en zoals ik gewend was van mijn dealer werd mijn voorruit snel professioneel vervangen met een originele ruit en leek er geen vuiltje aan de lucht. Totdat ik een paar dagen later met mijn auto door de wasstraat ging en vervolgens nog even de grote hal inreed om ook nog even de matten uit te kloppene en te stofzuigen. Nadat ik de eerste mat bij de achterbank had gepakt viel mijn oog ineens op 2 zwarte boutjes…

Ik ben eerst zelf maar eens op onderzoek uitgegaan om te kijken of ik de twee gaten kon vinden waar mogelijkerwijs deze bouten zouden thuishoren, maar je raadt het al; niet te vinden natuurlijk. Vervolgens maar de garage gebeld en gevraagd of iemand iets vergeten was :-) Er werd even rondgevraagd terwijl ik in de wacht stond, en even later kreeg ik de geruststellende woorden dat dit niets te betekenen had, de bouten ergens bij het interieur horen die even los waren gemaakt tijdens het vervangen van de ruit, en als ik weer in de buurt was maar even langs moest komen, maar dat het absoluut geen kwaad kon. 

Dat “even in de buurt” werd natuurlijk een paar maanden, en toen ik kortgeleden bij de dealer langs ging kwam ik echt in een soort van slapstick terecht. Met 3 monteurs en de chef werkplaats hebben ze mijn hele auto nagelopen op zoek naar de twee gaten waar de boutjes in zouden moeten passen. De werkplaatsbon werd erbij gehaald om te kijken wat er nu precies met mijn auto gedaan was een paar maanden geleden, maar dit resulteerde niet in een oplossing. De gedachte was dat waarschijnlijk nieuwe boutjes zijn gepakt, maar heel overtuigend klonk het nu ook weer niet :-) Eindelijk kwam het hoge woord eruit dat ze de boutjes eigenlijk helemaal niet konden plaatsen wat bij het type onderhoud en reparatie past wat was uitgevoerd, en ze eigenlijk voor een raadsel stonden. Waarschijnlijk lagen die boutjes er al vanaf de aflevering...


Omdat het een nieuwe auto betrof begon ik toch ineens te fantaseren over hoe mijn auto in elkaar was gezet, ook iets met een zak met schroefjes die naast de lopende band van Volvo uitgestort op een werkbank liggen om mijn auto in elkaar te schroeven? Zou die monteur in Zweden ook nog hebben lopen nadenken over die twee boutjes die hij ergens tekort kwam en gedacht hebben; Het blijft overeind staan, het wiebelt niet onnodig, deuren gaan open en dicht en de auto rijdt gewoon? :-)

Net als bij de meubels heb ik de boutjes die over waren toch nog maar even bewaard, je weet maar nooit met die Zweedse schroefjes en moertjes...

Ik heb maar even opgezocht wanneer de eerste Ikea in Nederland was geopend en welke hit die andere Zweedse kanjers toen hadden in Nederland; Dat was natuurlijk ABBA in 1978 met “Summer night City” van het album Voulez Vouz.

Goed weekend!

Jacques









Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?