Paging Dr. Beat

Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat ik samen met Bianca met loeiende sirenes vanaf de hockeyclub in Wageningen naar het UMCU werd vervoerd. Bianca, naar later bleek vechtend voor haar leven na haar SAB, en ik die dat totaal nog niet vermoedde vanuit de passagierskant voorin de ambulance. Ik had op een gegeven moment wel door dat rijdend met zwaailicht en sirenes en met 160 km/u over de A12 richting Utrecht dat enige haast wel geboden was. 
Omdat ik niet door had dat het ernstig was met Bianca, was ik wel zo nuchter om te observeren hoe behendig en zelfverzekerd de chauffeur reageerde op het overige verkeer. Nu was het ook niet heel erg druk op de weg, en op een paar inschattingsfoutjes van het overige verkeer na reden we ruim binnen het half uur naar Utrecht. Ik heb het met de chauffeur ook nog over gehad dat je soms ook wel verrast wordt door een hulpdienst met alle toeters en bellen, en dat je dan eigenlijk heel snel wilt handelen om te zorgen voor een veilige doorgang van de hulpdiensten, maar je soms niet weet of je het de hulpdiensten nu wel zo gemakkelijk hebt gemaakt met je keuze van het laten passeren….

Ik ben al jaren groot fan van de app Flitsmeister. Keurig op tijd word je gewaarschuwd voor snelheidscontroles en andere obstakels op je route. Niet meer zo zenuwachtig als de vroegere en inmiddels verboden stinger, maar ruim van te voren een beschaafd instelbaar waarschuwingssignaal. Tegenwoordig is deze app ook uitgebreid met een waarschuwing als er een ambulance in de buurt is. Het hele scherm van mijn IPhone kleurt dan oranje en er klinkt een geluidssignaal als van een ambulance, en met het pijltje onderop het scherm kun je ook nog inschatten vanuit welke richting de ambulance komt. Het is niet altijd gezegd dat de ambulance ook daadwerkelijk bij je in de buurt komt, maar deze melding maakt je wel alert en je kijkt wel alvast naar eventuele uitwijkmogelijkheden. Ik heb afgelopen week 2 keer een melding gehad waarin ik blij was dat ruim van te voren werd gewaarschuwd.

Sinds ik zelf heb beleefd om in een ambulance te zitten, raakt het mij tegenwoordig wel sneller wanneer ik een ambulance zie rijden met zwaailicht en sirene, er is toch op dat moment weer iemand in nood wat weer het nodige aan verdriet bij de betrokkenen oplevert…

Dit was niet zo bij Gloria Estefan…

Goed weekend, en let goed op als je een hulpdienst ziet naderen. Hierbij nog een link naar de  ANWB met wat praktische tips…

Jacques












Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?