Wat zing jij nog mee van de top 40?

Ik was het mijzelf eigenlijk nooit bewust, totdat we een paar jaar geleden met een paar vrienden een weekend weg waren. Je weet wel zo’n gezellig weekend in een groot huis met sauna, en bubbelbad, meerdere stellen, kinderen mee, gezellig samen koken, wandelen, borrelen, spelletjes, goede gesprekken en natuurlijk naar onze favoriete muziek luisteren. Het was al wel in een tijd dat de digitale muziekdragers in opmars waren en niet dat we met koffertjes vol cassettebandjes op stap gingen. IPods en mp3 spelers vol met onze favoriete muziek gingen uiteraard mee, zonder dat dit nu echt extra ruimte in beslag nam…

Als dan ’s avonds na het eten en de gezamenlijke afwas het tijd was voor een gezamenlijk koffierondje met natuurlijk een likeurtje van Nobel of wat dan ook, de muziek wat harder ging viel het sommige van mijn vrienden op dat ik van zoveel nummers vooral het eerste stukje tekst kon meezingen. Ik was mij dat dus eigenlijk helemaal niet bewust, totdat ik erop ging letten en er eigenlijk achter kwam dat ik vooral van de muziek uit de jaren 80 best wel wat teksten ken. Uiteraard niet alles, en ook zeker van de bekende nummers niet de hele tekst, maar hele flarden van best wel wat muziek wat ik kan meezingen, eigenlijk best grappig.

Op de vraag of ik vroeger als kind niets anders te doen had dan de hele dag naar muziek te luisteren en mijzelf die teksten eigen te maken, ben ik toch maar eens gaan nadenken hoe het gekomen is dat ik na al die jaren nog zoveel teksten heb onthouden. 

Het begon al op jonge leeftijd dat ik bewust luisterde naar de top 40, wachtend op de roepie roepie vogel om te bellen met een draaischijftoestel en het geluk hebben dat mijn moeder niet net met een leverancier van haar kleding-boetiek zat te bellen, zodat ik tenminste nog een kansje had op een prijs…. Natuurlijk was het ook wachten op de radio-rebus, waarvan je het antwoord nog op een briefkaart moest schrijven en per post moest versturen naar de studio van Veronica, om vervolgens een week te moeten wachten of je überhaupt het antwoord goed had, en om weer te moeten vaststellen dat uit de hele stapel met juiste inzenders je weer niet de hele top 40 op single had gewonnen. Ik vraag mij af of er nu nog een programma is, waarbij je zo bewust naar de muziek luistert. Op de vrijdagmiddag voor de uitzending eerst naar de platenzaak om het gedrukte exemplaar van de top 40 te halen, kijken wat er deze week op nummer 1 zou staan, de nieuwkomers en natuurlijk het lijstje van de tipparade….

Naast het gedrukte exemplaar van de top 40 haalde ik ook geregeld de hitkrant, vol nieuws over hedendaagse muziek, maar ook een dubbele pagina met songteksten van een aantal hits die op dat moment “hot” waren.  Ik denk dat zeker daar een start is gemaakt met het vullen van mijn brein met songteksten. Soms kocht ik van mijn spaarzame zakcenten een singeltje, en als daar dan ook nog de songtekst van beschikbaar was, knipte ik deze uit en plakte deze op de hoes van het singeltje. Met een cassetterecorder nam ik ook geregeld muziek op vanaf de radio, en daar werden de songteksten ook bij bewaard. Gemakkelijker werd het later als je een LP kocht, meestal stonden op de binnenhoes wel de songteksten van het hele album. Iets wat zeker later bij de CD ook gebeurde. Hoe heerlijk was het beleven van een nieuw album. Lekker languit op de bank en met het hoesje in je hand een heel album luisteren…. en nog een keer, en nog een keer, nog een keer, keer…..

Terwijl ik aan deze blog zit te schrijven komt via FB de pagina van 192TV voorbij met een afdruk van de top 40 van 31 maart 1979. Heerlijk om dan met Spotify al die nummers op te zoeken en mij te bedenken dat ik mij er toen helemaal niet van bewust was dat ik bijna 40 jaar later toch nog steeds wat nummers probleemloos meezing, zeker born to be alive die toen op nummer 11 stond. :-)

Fijne Paasdagen!


Groetjes Jacques











Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?