Denk jij ook in beelden?

Op dit moment hoor je op de radio regelmatig een radiospotje over de kracht van radiocommercials. Het begint met de reiziger die in een forensentrein zit en door het commentaar zie je voor je hoe je in 40 seconden wordt meegenomen in de Trans Siberië Express. Als je zoals ik meestal in beelden denkt is zo’n commercial echt fantastisch, zeker als deze is afgelopen en je weer met beide benen op de grond staat in de realiteit van de dag…

Enigszins verveeld, omdat de griep al ruim een week een aanval op mijn welzijn doet en ik ongeïnteresseerd onderuit gezakt in een oude joggingbroek aan de keukentafel zit met een stapel verfrommelde papieren zakdoeken, strepsels en bisolvon, schoof ik mijn trouwe macbook iets dichterbij en besloot eens te gaan kijken op www.top40.nl  wat er in de week dat Bianca werd geboren in de hitlijsten stond….

Wat een heerlijke week moet dan zijn geweest voor mijn schoonouders. Bianca te wereld brengen met muziek die nog steeds enorm aanspreekt. Uiteraard een hoog top2000 gehalte met op nummer 1 “my special prayer”  van Percy Sledge en andere grote hits als “Air” van Exception en “Space Oddity” van David Bowie.

Vanmorgen las ik ook nog dat Frans Bauer had lopen klagen dat zijn muziek eigenlijk nooit gedraaid werd, waarop dj Rob Jansen op radio 3 een uur lang zijn muziek had gedraaid :-) Frans zou daar in de jaren 60 in elk geval geen last van hebben gehad. Nederlandstalig, en dan ook met een hoog smartlap gehalte stond veelvuldig in de top 40. Het nummer “bloody mary” van Tom & Dick stond deze week in 1969 zelfs al 8 weken in de top 40 en was net gezakt van nummer 1 naar nummer 2.

Het luisteren naar de top 40 van week 42 van 1969 brengt ook wel weer de nodige herinneringen naar boven. Bovenwoning in Groningen, bakkebaarden van mijn vader samen met zijn te grote hippe bril voor die tijd, mijn moeder met haar eeuwige “gemakkelijke” knot in het haar, en natuurlijk het zomerhuisje aan het Leekstermeer… Al die beelden…

Oh ja, één nummer uit die tijd is mij wel altijd erg bijgebleven, over denken in beelden gesproken. Dit nummer heeft denk ik voor menig hoogtepunt gezorgd, maar in de top 40 is dit nummer nooit verder gekomen dan nummer 2. 39 weken genoteerd staan in de top 40 is dan wel weer van een ongekend lang voor- en naspel…

“je t’aime…  moi non plus” van Jane Birkin avec Serge Gainsbourg…

Goed weekend!

Groetjes Jacques






Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?