Reünie Burgerschool Dokkum

Dan loop je na ongeveer 40 jaar weer ineens over de prachtige bolwerken van Dokkum, weliswaar zonder hond in tegenstelling tot 40 jaar geleden, want toen was dit de plek waar wij een paar keer per dag onze Duitse Staander Sacha uitlieten. De omgeving was eigenlijk onveranderd, nog steeds lagen er prachtige boten afgemeerd bij de Woudpoortbrug en de uitstraling van de huizen aan het bolwerk waren nog hetzelfde, en naar wat later bleek, sommige bewoners van toen wonen er ook nog steeds. Terwijl ik daar namelijk mijn wandelingetje deed, werd ik vanachter het raam herkend door een oud klasgenoot van de lagere school die op bezoek was in haar ouderlijk huis. Echt grappig dat ze mij zo snel herkend had...

De reden dat ik hier liep was, dat ik mooi op tijd in Dokkum was aangekomen omdat we na 15 jaar weer een reünie hadden van de 6e klas van de burgerschool. Hoewel Dokkum ongeveer 200km verder is, kon ik deze dag efficiënt combineren met relatiebeheer op Ameland, hoe vervelend ;-) 

In hotel de Posthoorn aan de Diepswal hadden onze oud klasgenoten Annechien en Tinus een kneuterig zaaltje geregeld, waar je het gevoel had dat je de posthoorn ook elk moment weer kon horen als aankondiging van de postkoets. In dit geval werden wij als gasten verwelkomt door een uitermate vriendelijke ober en kon het gezellig samenzijn beginnen en werd ik in onvervalst Fries hartelijk onthaald. Heerlijk om het Fries weer eens intensief te beleven. Het spreken gaat niet echt meer, maar ik heb mij deze avond niet één keer ongemakkelijk gevoeld omdat ik het Fries niet zou verstaan. Grappig was wel dat de meeste oud klasgenoten overschakelden naar het Nederlands als ze met mij begonnen te praten, maar onderling was het toch echt Fries wat de klok sloeg.

Hoewel er een gezellig programma was bedacht hebben we deze avond de tafels aan elkaar geschoven en hebben we onder het genot van een drie-gangen-buffet en met een ongedwongen stoelendans, de hele avond boeiende levensverhalen, en anekdotes gedeeld. Het mooie is dat als je zo’n avond bij elkaar zit, er steeds meer lades opengaan met herinneringen, en is zo’n avond eigenlijk veel te kort om met iedereen uitgebreid te kletsen. We verwonderden ons er allemaal wel over hoe vertrouwd het allemaal was, terwijl de meesten onder ons elkaar toch nooit meer echt zien, en we elkaar ongeveer 40 jaar geleden alleen maar een paar jaar als klasgenoten hebben meegemaakt. 

In tegenstelling tot mijn oud klasgenoten die allemaal nog in de buurt wonen, of bleven slapen bij familie, had ik mij toch echt voorgenomen om zaterdagochtend weer in mijn eigen bed wakker te worden, en vond ik het rond half 12 wel mooi geweest. Ik was niet de enige, maar het was toch echt mooi geweest voor deze keer. Dankzij de aanleg van de centrale as in Friesland kon ik toch binnen 2 uur weer terugrijden naar huis, om intussen met de nostalgie van de grootste hits allertijden bij radio 10 nog even na te mijmeren over een hele mooie jeugd die ik heb gehad in Dokkum.

Annechien en Tinus, nogmaals bedankt voor dit prachtige initiatief, en zoals gisteren al wel werd geopperd moeten we nu maar niet weer 15 jaar wachten ;-) Tot volgend jaar!

Ik sluit mijn blog natuurlijk altijd af met een herinnering aan muziek. Dit keer heb ik opgezocht wat er op nummer 1 stond op 6 oktober 1978 in de top 40, en dat was Frankie Valli met Grease, naar de gelijknamige film van Olivia Newton-John en John Travolta. Nog steeds een geweldige film met fantastische muziek die herinnert aan een prachtige tijd….

Goed weekend!










Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?