Helden van Oranje

Het is alweer bijna een week geleden dat we richting de finale dagen gingen van de EK Hockey in Amsterdam. Ik had er toen alweer 7 dagen opzitten met het fotograferen van hoofdzakelijk de Nederlandse dames en heren teams. Naast dat er overdag ook nog families, bedrijven en hun medewerkers op de foto moesten en er ook nog andere noodzakelijke werkzaamheden waren, reed ik iedere avond rond 1800 uur naar de Nieuwe Kalfjesweg in Amstelveen naar het Wagener stadion. Iedere dag werd ik trouw opgewacht door 2 parkeerwachters die aandachtig mijn parkeerkaart bestudeerden, want voor elke dag was er namelijk een andere kaart op datum die je toegang moest geven naar de dichtbij gelegen parkeerplaats P6.  Elke dag ging de arm van de in het fluoriserend geel met rood geklede parkeerwachter vriendelijk omhoog, en wenkte hij mij om door te rijden. Honderd meter verder reed je dan stapvoets langs weer een aantal verkeerregelaars die kruisende voetgangers en gemotoriseerd verkeer al ritsend hun doorgang moesten verlenen. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot, want meerdere regelaars gaven nog weleens verschillende seintjes over het doorrijden, zodat gezond verstand en vooral geduld vaak doorslaggevend was voor een veilig doorrijden.

Eenmaal bij P6 krijg ik een vriendelijke groet van weer een parkeerwachter, die mij inmiddels herkende, en vanaf p6 was het maar een paar minuten lopen naar het mediacentrum. Eerst nog langs een beveiliger voordat ik het terrein op kon, en dan eerst weer settelen in het mediacentrum. Zoals gewoonlijk lagen er altijd rijk belegde broodjes, was de koffie vers gezet, waren de koelkasten rijkelijk gevuld met een enorme variëteit aan frisdrank en alcoholische versnaperingen. Vriendelijke groetend naar wat bekende collega’s toch eerst even snel de namenlijsten met rugnummers checken met die al waren ingevoerd op mijn macbook in “photo-Mechanic”. Dit is een softwareprogramma die het eenvoudig maakt om foto’s te beoordelen, te voorzien van data zoals namenlijsten en het mogelijk maakt om snel foto’s te uploaden naar de diverse persbureaus waarvoor ik werkzaam ben.

Zoals ik in een vorige blog al schreef dat je natuurlijk neutraal langs de lijn behoort te zitten, merk ik dat ook bij mij de spanning toch toeneemt als de wedstrijd bijna begint. Natuurlijk komt dit ook door de stadionspeaker, die op geheel eigen wijze een half uur voor aanvang van de wedstrijd het publiek al laat warmdraaien met gezellige opzwepende muziek en het oefenen van de wave. In de tijd die mij nog rest voor de wedstrijd vind ik het altijd leuk om alvast het stadion af te struinen met mijn 400mm telelens, en meestal lukt het wel om een bekende te spotten, altijd leuk om dan even een foto van ze te maken. Ook is het leuk om vast wat foto’s te maken van de in oranje uitgedoste supporters, die foto’s doen het altijd goed om de sfeer weer te geven…

Als de wedstrijd begonnen is, begint voor ons fotografen ook echt de wedstrijd om het mooiste plaatje. Je bent altijd weer blij verrast als er toch iets richting je lens gebeurt die je foto net even iets extra’s geeft, en natuurlijk zitten we hier allemaal hetzelfde in. Toch is de snelheid waarmee de foto’s online staan meestal bepalend wat geplaatst wordt. Hoewel het onderling niet echt een competitie is, vond ik het wel leuk om met een foto van mij één keer foto van de dag van het mediacentrum te zijn…

In de rust lukt het meestal al wel om een paar foto’s op te sturen, zeker als je je zo hebt kunnen positioneren dat je net niet nat wordt tijdens het sproeien van de velden. Na de wedstrijd is het noodzaak zo snel mogelijk de rest van de foto’s op te sturen, maar niet voordat de foto’s licht gecorrigeerd, en voorzien zijn van alle namen van de spelers die in beeld zijn…

Kroon op deze EK was toch wel dat zowel de dames als de heren Europees kampioen zijn geworden, terwijl dat zeker bij de heren nog wel even spannend was. De ontlading dat een 0-2 achterstand werd omgezet naar een 4-2 overwinning was echt een feestje om van zo dichtbij te kunnen beleven, en vast te kunnen leggen. Wat mij betreft waren de oranje leeuwinnen en leeuwen echt de helden van deze Europese Kampioenschappen… 

Deze EK heb ik in ieder geval 16 wedstrijden vastgelegd en ruim 200gb aan foto’s geschoten. Hieronder heb ik een aantal hoogtepunten en emoties uiteengezet samen met het nummer Heroes van David Bowie…

Tot de volgende wedstrijd en alvast een goed weekend!

Groetjes Jacques







Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?