“In memoriam: de Ipod (2001-2017)”

Afgelopen week hoorde ik het nummer van freeez met I.O.U. voorbij komen. Meteen werd ik 34 jaar teruggezet in de tijd, 1983 om precies te zijn.  Een jaar waarin veel is gebeurd. Zo werd Freddy Heineken ontvoerd, Kerwin Duinmeijer vermoord, werd er gedemonstreerd tegen de kruisraketten, en werden de eerste 3 mensen met aids in Nederland geregistreerd.

Ik herinner mij vooral de tijd van muziek opnemen op cassettebandjes. Je weet wel die TDK SA-60 en SA-90 bandjes, want die gaven toch wel de beste geluidskwaliteit op mijn net nieuwe walkman van Sony. I.O.U. werd relatief helder en hoog geproduceerd en dat werd op mijn walkman heerlijk en heel zuiver weergegeven. Dit kwam ook omdat wij aan het Leekstermeer een jeugdhonk hadden met een niet onverdienstelijke geluidsinstallatie, en als dan weer de nieuwste hits uit de top 40 werden gekocht op vinyl nam ik vaak mijn cassetterecorder mee om de singels meteen over te zetten op cassettebandjes, om zo na sluiting van het honk ook nog te kunnen genieten van de top 40.

Beperkt was het natuurlijk wel, maximaal 90 minuten muziek op een bandje. Even gemakkelijk een playlist wijzigen was er niet bij. Je was je eigenlijk veel beter bewust van wat je wilde luisteren en hoe je dat ging opnemen. Uiteindelijk nam je natuurlijk niet van al je muziek alle bandjes overal mee naar toe, want dan was een behoorlijk hutkoffer nodig geweest… 

Wat was het heerlijk toen apple in 2001 met de Ipod kwam. 60 gb aan muziek uit een soort van walkman, bijna oneindig veel muziek mee kunnen nemen, playlists kunnen maken, met een kabeltje verbinden met de aux-aansluiting in de auto, en alles intuïtief te bedienen met een handig wieltje en ideaal te koppelen aan je Itunes. Gewoon tot aan de Cote d’azur of Toscane naar je favoriete muziek kunnen luisteren. 

Helaas stond er deze week in het NRC:

 “In memoriam: de Ipod (2001-2017)”

Begrijpelijk maar ook jammer, wel toevallig dat mijn eigen Ipod ook net is gestopt. Waarschijnlijk is het de batterij en ondanks dat ik de Ipod niet veel meer gebruik, laat ik hem toch maken, nostalgie… En sinds data redelijk betaalbaar is geworden en dataroaming in het buitenland voor een groot deel tot het verleden behoort, heb ik tegenwoordig toch de beschikking over miljoenen nummers op elk moment van de dag en in welke stemming ik ook verkeer…

Vandaag verkeer ik in de stemming van 30 jaar geleden, U2 kwam met het legendarische album The Joshua Tree. Dit weekend treedt U2 op in Nederland met de Joshua Tree Tour. Samen met Femke heb ik ontzettend veel moeite gedaan om kaarten voor dit concert te bemachtigen. Met meerdere computers op verschillende locaties in Nederland proberen in te loggen, maar helaas… Eigenlijk baal ik er best van en als RTL Summer night er dan ook nog heerlijk aandacht aan besteedt, ach....helaas..

Natuurlijk heb ik dit prachtige album op vinyl en cd en natuurlijk opgenomen op een TDK-SA bandje, maar terwijl ik deze blog schrijf hoor ik dit album gestreamd vanuit de cloud van apple-music via mijn Sonos in de woonkamer en op kantoor, hoe zou Jan dat gevonden hebben…

Goed weekend!



Groetjes Jacques











BewarenBewaren

Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?