Voorjaar met Andrea Bocelli

Afgelopen week werden we overvallen met een overvloed van prikkels die onlosmakelijk met het voorjaar waren verbonden. Factor mooi weer was daar natuurlijk maar één van, en de thermometer van de auto gaf gisteren zelfs een keer 23 graden aan wat de airco al aan het begin van de dag het blazen van warme lucht verruilde voor een verkoelend briesje op mijn gezicht…

Naast zintuigelijk zien dat het prachtige voorjaarszonnetje de donkerste delen van ons bestaan in een ander daglicht wist te zetten, bleke kleuren weer kleur met diepte wist te geven, werden ook mijn andere zintuigen geprikkeld. De warmte van de zon drong weer diep door in mijn huid, wat een enorm gevoel van natuurlijke behaaglijkheid  wist los te maken, en het pigment in mijn huid motiveerde om mijn bleke winterse huid weer om te zetten naar een licht gebruinde tint, heerlijk…

Als je je ogen dichtdoet rond deze tijd van het jaar wordt ook je neus extra geprikkeld, en dan bedoel ik niet op de manier van iedereen onder ons die last heeft van hooikoorts, maar de geur van bijvoorbeeld langzaam opkomend vers gras. Afgelopen week waren we aan het strand, en dan voel je natuurlijk al dat heerlijke briesje dansen over de contouren van je gezicht, maar je neus neemt ook heerlijk de geur van warm worden zand in zich op, vermengd met de zilte lucht van zee, waaraan je gewoon kunt ruiken dat het zeewater nog fris is…

Als je dan nog niet in slaap bent gevallen op je plaid aan het strand, of lekker op je loungebank in de tuin, of misschien zelfs wel slenterend door het bos, dan hoor je dat onze gevleugelde vrienden van allerlei pluimages het hoogste lied zingen. Fantastisch om te zien en horen hoe hoe de vogels elkaar het hof maken, of samen al hebben besloten met elkaar het voorjaar te vieren. Wroetend in de nog niet geschoffelde aarde op zoek naar bruikbaar materiaal om een liefdesnestje te maken, waar binnenkort zorgvuldig de eitjes weer worden gelegd… Om naar te zwijgen over de door gierende hormonen veroorzaakte draaikolken in ons vijvertje, voortvloeiend uit een drift van voortplanting door onze groene vriendjes de kikkers… 

Nog heel even en dan is alles in de natuur weer maagdelijk groen en dan gecombineerd met kleuren zoals alleen de natuur dat kan combineren, en als de zon met haar strijklicht ons 
’s morgens weer wekt, of juist ’s avonds ons weer laat wegdromen geniet ik weer van de mooiste periode van het jaar, voorjaar…

Ik kruip nog even lekker onderuit op de tuinbank, geniet van de zon en zet mijn playlist op Andrea Bocelli….

buon fine settimana…


Jacques







Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?