Elvis of Abba op de reünie?

Alweer een paar weken geleden kreeg ik via Facebook een uitnodiging voor een reünie van mijn lagere school…

…Hallo Oud klasgenoten,
Het is nu bijna 40 jaar geleden dat wij bij elkaar in de 5e en 6e van de Burgerschool hebben gezeten.
En aangezien we nu allemaal 50+ zijn zou ik jullie willen uitnodigen voor een school Reünie in 2017…

In 1974 zijn wij vanuit de stad Groningen verhuisd naar Dokkum, mijn vader werkte als inkoper bij textielgroothandel Boorsma & Wijngaarden in Dokkum, en het was dus praktischer om in Dokkum te gaan wonen. Eerst op Kobbe nr 40, maar toen mijn moeder een paar jaar later een kledingboetiekje opende op de Keppelstraat 11, zijn we daar naartoe verhuisd. De ruimte boven de winkel was niet groot, maar groot genoeg voor ons gezin en het was aan de rand van het centrum, en dat was met een gezellige stad als Dokkum prima om te wonen, zeker als de platen van Abba weer door de kleine ruimte klonken… Ik kreeg de keus om op de Nynke van Hichtumschool te blijven voor de laatste 2 jaar, of ik kon naar de Burgerschool aan de rand van het centrum, eigenlijk zelfs bij ons in de straat… Dat laatste leek mij prima, dus heb ik de laatste 2 jaar van de basisschool doorgebracht op de Burgerschool.

Schuin tegenover ons woonde Ronald, en daar kwam ik bij in de klas en raakten we bevriend. Zijn ouders hadden een fotozaak in het centrum van Dokkum, waarschijnlijk is daar mijn interesse voor de fotografie begonnen ;-) Ook Janko Hoekstra woonde in het centrum, zijn ouders hadden een bakkerij, geweldig om achter de schermen te zien hoe het brood gebakken werd, en dat leverde ook nog weleens een echte mars vanuit de winkel op, heerlijk…. 

Inmiddels staat op een ander scherm de namenlijst open op de besloten groep van de reünie, en hoe langer ik naar de lijst kijk, hoe meer er weer boven komt drijven aan herinneringen van 40 jaar geleden. Even terug in de tijd en wegdromen alsof de tijd even heeft stilgestaan… Stiekem een oogje op Aletta, maar ook op Elke, die ik trouwens jaren geleden nog eens onverwacht in Leeuwarden tegenkwam bij een relatie van mij, we elkaar uiteraard niet herkenden, maar ineens tot Dokkum kwamen en de link snel gelegd was. Hoe grappig kunnen dingen gaan in het leven… Of lachen met Renske en Zwanie, zomaar een paar namen van klasgenoten die ik eigenlijk nooit meer heb gezien, hoewel… alweer een aantal jaren geleden hebben we een keer eerder een reünie gehad, maar daar is niet zoveel meer van blijven hangen, alleen dat het dan wel een hele gezellige middag was…

Wat mij nog wel altijd is bijgebleven, en ik heb de datum even opgezocht, is 16 augustus 1977. Wiep-Jan kwam op school met de mededeling dat Elvis was overleden. The King was niet meer, niet dat ik zo’n fan was, maar dat een beroemdheid ook kon overlijden op zo’n jonge leeftijd maakte toch wel indruk. We hadden thuis geen platen van Elvis, maar met de beperkte radiozenders die we toen tot onze beschikking hadden, kon je er niet omheen. Hits als “in the getto” en “always on my mind” waren maar een paar van de hits die in de dagen na zijn dood veelvuldig te horen waren op de radio.

Ik heb net even zitten googlen, en nu hebben we zelfs het NOS journaal tot onze beschikking op youtube met de uitzending over Elvis zijn overlijden…

De reünie is ergens rond augustus en zien we elkaar weer, hopelijk zijn er niet teveel met vakantie in die periode. Lijkt mij leuk om iedereen weer te zien en te spreken, en hoe ieder zijn leven is verlopen, en of Wiep-Jan nog weet dat hij met het nieuws over Elvis op school kwam…

Eigenlijk ben ik nog steeds fan van Abba, ook omdat die in mijn lagere school periode veel hits hadden en dat thuis veelvuldig gedraaid werd, maar voor deze blog…


Goed weekend!

Groetjes Jacques







Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?