Wanneer ben jij voor het laatst genaaid?

Wanneer gaat een leugentje om bestwil plaats maken voor bewust frauduleus handelen, of wanneer is het leuk om tussen de dubbeltjes een kwartje te vinden? Iedereen weet voor zichzelf wel wanneer je een grens overgaat. Verkoop je het autootje van je oma zelf en heeft deze altijd in de garage gestaan, of zijn het de woorden van de iets te joviale autoverkoper met een fout pak, waarvan de maat ook nog eens niet goed is? Om nog maar te zwijgen over de vele advertenties op marktplaats, waarbij de omschrijvingen in sommige gevallen toch echt te wensen over laten? Natuurlijk zijn we bij deze laatste alert, kijkt marktplaats over je schouder mee, en hoor je in de media alleen de extreme gevallen van echte oplichting… Hoewel, Tros opgelicht heeft elke week toch een goed gevuld programma…

Maar wanneer gaan gladde praatjes met bedenkelijke inhoud over in echt bewust verkeerd handelen? Nou dat komt vaker voor dan je zou verwachten. Vooral wanneer bewuste acties effect blijken te hebben zien we toch vaak dat daders in herhaling treden omdat het altijd zo gemakkelijk ging… Hoe vaak lezen we niet dat vrijwilligers van de plaatselijk sportclub of kerk zich eerst onschuldig verschreven hadden, maar hiermee toch zijn eigen schulden kon afbetalen, en vervolgens dwangmatig niet meer konden stoppen en vervolgens zich verrijkt hebben uit naam van vrijwilliger van het jaar van zijn club of kerk…

Of laten we nog een stapje verder gaan. Vanmorgen stond nog weer in de krant hoe lieve onschuldige, maar uiteindelijk natuurlijk veel te naïeve mensen zich zelf al op de Bahama’s zagen doorbrengen omdat ze een mail hadden gekregen waarin ze werd medegedeeld dat ze een enorme erfenis hadden gekregen van een onbekende suikeroom uit Nigeria. Ze moesten hiervoor natuurlijk eerst wel in meerdere momenten ruim 100.00 euro overmaken aan allerlei dubieuze advocaten en notarissen. Uiteindelijk bleek het natuurlijk om een geprofessionaliseerde Nigeriaanse bende te gaan die natuurlijk helemaal dubbel moeten hebben gelegen om een hele bekende eigenschap van de mens, hebzucht… Wel echt een triest verhaal, want deze mensen zitten nu echt aan de grond….

En dan hebben we nog de cybercriminelen van deze tijd die d.m.v. phishing mails proberen de bankrekeningen van onschuldige mensen te plunderen… Ik had er afgelopen wel geteld drie in mijn mailbox! Net nog weer van de ING, met een werkelijk echt uitziende opmaak, dat ik er haast in zou gaan geloven, alleen heb ik geen bankaccount bij de ING…. Maar afgelopen week kwam er ook weer één voorbij van mijn Visa creditcard, bedrieglijk echt!  Aangezien Visa mijn card al eens vroegtijdig had getackeld i.v.m. fraude dacht ik in eerste instantie dat deze mail wel weer eens echt zou kunnen zijn… Neemt niet weg, dat ik nog nooit zo naïef ben geweest om wachtwoorden in te vullen in mails van banken en creditmaatschappijen…. Ik toch maar even Visa gebeld, en ze stelden maar één simpele vraag, wat is de aanhef van de mail?  “nou… beste relatie…” Dat is dus al genoeg reden om de mail niet te vertrouwen… Zo zie je maar weer…

Maar er zijn dus personen in onze samenleving die willens en wetens bezig zijn om moedwillig andere mensen te duperen. Ik stel mij toch echt voor dat je dan dan toch echt tot het uitschot van onze samenleving behoort. Nogmaals, creatief boekhouden of een leugentje om bestwil wil ik hier niet eens in meenemen, maar je op een bepaalde manier onschuldig voordoen om andere te duperen om er zelf beter van te worden is iets wat ik echt niet begrijp…

Met mijn werk kom ik ook geregeld in aanraking met mensen die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen, en dan heb je ook weer 2 categorieën. Mensen die eerlijk zijn en voordat ik heb kunnen reageren op hu onvermogen zelf al reageren en zoeken naar een oplossing, maar ook mensen die met de noorderzon vertrekken en een puinhoop achterlaten….

De heer Arie Olivier, meesteroplichter uit de jaren 70 en 80, regelmatig op tv geweest, veroordeeld, heeft wel eens in een openhartig interview gezegd dat hij hij altijd gebruik heeft gemaakt van de hebzucht van de mens… Dit is dan ook weer mooi vertolkt door 10cc met  Wallstreet shuffle…

Oh ja, wanneer heb jij voor het laatst je bankafschriften, creditcardgegevens, rekeningen of je loonstrook gecontroleerd? 


Goed weekend!














Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?