Eenzame Kerst

Afgelopen week las ik dat er rond de kerst altijd veel perikelen zijn over hoe de Kerst dit jaar weer gevierd moet worden, zijn we eerste Kerstdag bij mij mijn ouders en tweede Kerstdag bij jouw ouders. Of komen mijn kinderen eerste Kerstdag en jouw kinderen tweede Kerstdag, of doen we het dit jaar gezellig allemaal tegelijk op eerste kerstdag, of toch op tweede Kerstdag. En wat doen we dan met opa en oma, daar moeten we toch ook wel even langs, of zullen we die ook gelijk uitnodigen op eerste kerstdag, hebben we gelijk alles in één keer.

Ik wist niet meteen meer waar ik dit had gelezen, dus google maar even geraadpleegd, nou dat is schrikken zeg. Ongelofelijk veel sites komen naar boven met teksten als: 

“Kerst, ieder jaar weer ruzie”

“Kerst zorgt voor ruzie en stress”

“Vrede op aarde, vooral met kerst”

“Veel koppels hebben vaker ruzie tijdens de Kerstdagen”

En dat was nog op de eerste pagina van google, toen ik vervolgens nog verder ging kijken kwamen er nog veel meer leuke dingen naar boven die onlosmakelijk met Kerst verbonden zijn.
Cabaretier Marc-Marie Huijbrechts heeft in zijn voorlaatste programma "Florissant" een stukje over de nieuwe relatie van zijn vader, Joke. Ieder jaar wordt door Marc-Marie en zijn 2 zussen vader uitgenodigd voor Kerst, zo ook dit jaar in zijn conference. Echter, vader gaf aan dit jaar niet te komen want Joke heeft eigen kinderen, dus dat kon niet :-) “Hij zegt vervolgens “Ik weet niet wat wij waren?” Je moet anders het stukje maar eens bekijken op uitzending gemist. Heerlijk met zijn mimiek en heerlijk Brabants accent wist hij met zijn verhaal over de kerstperikelen de lachers op zijn hand te krijgen…

Ook het eten is natuurlijk altijd wel een dingetje. Gaan we lekker uit eten bij Zeldzaam op eerste Kerstdag of brunchen bij de Residence op tweede Kerstdag? Oh nee, dat eerste gaat niet, want in de advertentie van Zeldzaam stond dat ze eerste Kerstdag gesloten zijn, omdat ze Kerst graag met de familie willen vieren, best stoer als je in de horeca werkt. Tweede Kerstdag dan toch maar iets in huis halen om gezellig te gaan gourmetten en heerlijk een week lang nagenieten van de geur van verbrand eten in je huis, of toch…

In ieder geval, Kerst brengt altijd weer veel met zich mee zullen we maar zeggen. Ik kijk in ieder geval al weer uit naar het Kerstconcert, de toespraak van onze Koning, maar bovenal natuurlijk naar de aftrap richting het nieuwe jaar met de top 2000

Een van de eerste kerstliedjes die ik leerde als klein kereltje was, net als zovelen van jullie, stille nacht. En op hoeveel manieren dit nummer gezongen is grenst werkelijk aan het oneindige. Het is in ieder geval al in meer dan 200 verschillende talen vertaald.
Toch is eenzame Kerst van André Hazes voor mij wel het kerstlied wat op mij indruk maakte als klein mannetje. Jammer dat deze clip niet op youtube te vinden was...

“Wat wij gaan doen met Kerst ?”

:-)


Goed weekend!













Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?