Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Afgelopen week reed ik over de A7 in de buurt van mijn geboortegrond, toen het mij ineens opviel dat ik al weer heel wat vrachtwagens met suikerbieten had ingehaald. Eigenlijk was het mij ook al eerder opgevallen dat er langs diverse weilanden weer enorme bergen suikerbieten lagen te wachten om te worden opgehaald door de enorme vrachtwagens die ze in dit gebied altijd naar de suikerunie in Hoogkerk brengen om verwerkt te worden tot suiker.

De eerste 6 jaar van mijn leven woonde ik in de stad Groningen en als ik mijn moeder mocht geloven was de stank tijdens de bietencampagne niet te harden. Als de wind dan ook nog eens verkeerd stond was het niet eens mogelijk om de was op ons balkonnetje aan de tuinbouwstraat buiten te hangen. Ik kan mij helemaal niets van die lucht herinneren, maar als ik nu nog weleens langs de suikerunie rij en zie met hoeveel kracht de rook uit de schoorstenen geperst wordt kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Even googelen leert mij inmiddels dat er wel wat gedaan is aan de stankoverlast, ook mijn zoon Thijs die in Groningen studeert bevestigd eigenlijk dat er niets te ruiken valt. De overlast is dus een stuk minder geworden, maar ik lees ook over de overlast van vroegere tijden. Hoewel er tijdens de campagnes ook mensen waren die de weeë zoete geur heerlijk vonden, kregen er toch ook wel wat mensen hoofdpijn van…

Voor mij is in ieder geval de bietencampagne onlosmakelijk verbonden met mijn herinneringen aan de stad Groningen, en moest ik denken hoe Adam Eva met een suikerbiet tegen haar kont sloeg. Hoe ik daar nu weer bijkom? luister maar eens naar onderstaand nummer van Gerard Hoeben…

Terwijl ik op youtube naar dit nummer zat te zoeken, viel mijn oog ook ineens op LUV. Drie mooie dames die hun grootste hits als “Casanova” en “you’re the greatest lover” hadden eind jaren 70, en uit de zogenaamde stal van Sjef van Oekel alias Dof Brouwer zijn gekomen. Wie herinnert zich nog de serie van Waldolala waar Sjef de bedrijfsleider was? 
Ik moet rond 14 jaar geweest zijn toen deze serie door de VPRO werd uitgezonden, maar heb er weinig van gezien. Zeker als mijn moeder in de buurt was, want die probeerde mij op die leeftijd toch wel te behoeden voor alles wat daar gezegd en gedaan werd :-)

Jaren later, toen ik werkzaam was in het confectiecentrum in Amsterdam kreeg ik een tijdelijke vrouwelijke collega die zich voorstelde als Ria en een jaar of 10 ouder was dan ik. Ria was een gezellige goedlachse dame die ons tijdens de drukke collectie-periode van 8 weken moest ondersteunen in de verkoop. Al snel hadden we een klik, wat overigens meestal niet zo moeilijk is met mij, en toen vertelde ze dat ze in de tijd dat Patty Brard stopte bij LUV, zij die plek had ingenomen… Hoe grappig was dat! Ik heb smakelijk gelachen om alle verhalen uit de eerste hand van deze zangeres en als ik nu een nummer van LUV voorbij hoor komen, moet ik hier toch altijd wel even aan denken... 

Vandaag begint de stemweek van de top 2000, niet vergeten te stemmen op je favoriete platen! Waar ik op ga stemmen? Dat vertel ik je volgende week, en of daar een nummer van LUV bijzit?

Tot volgende week, goed weekend!


Groetjes Jacques











BewarenBewaren

Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?