Wat doe jij altijd op zaterdag?

Als je een willekeurige straat in Nederland in kijkt op zaterdagmiddag dan is autowassen toch wel een behoorlijke sociale bezigheid. Meerdere trotse bezitters zijn intensief bezig om hun heilige koe heerlijk in te soppen met autoshampoo van turtle, natuurlijk niet voordat de auto is afgespoten, want stel je voor dat de bolide zou krassen… Nadat de shampoo zijn werk heeft gedaan met de soepele masserende beweging van een veel te grote spons door de trotse bezitter, wordt de auto afgespoten en vakkundig en met een engelen geduld gezeemd om te voorkomen dat opgedroogd kalk uit het te harde kraanwater voor lelijke strepen zou zorgen. Vervolgens nog een half uur op de knietjes om de velgen goed te reinigen, want stel je voor…

Als moeder de vrouw vervolgens binnen klaar is met haar favoriete bezigheid op zaterdag, het huishouden, dan mag papa met de stofzuiger het interieur van de auto nog even uitzuigen…

En mochten de autoruiten aan de binnenkant ook nog wat vettig zijn, dan wordt met een sopje van spiritus en dupro de ramen ook nog gezeemd, en dat is natuurlijk best een lastig karweitje bij sommige ramen. Maar als na het opwrijven met een 1000-dingen-doekje de ramen binnen ook weer glimmen, kun je weer met een tevreden gevoel met een flesje bier met je buurman proosten op weer een fantastisch volbrachte taak voor de zaterdag…

En de wasstraat zullen je nu denken? Nou, dat is voor mij al heel lang een ideale uitvinding. Fantastisch hoe de borstels soepel elke contour de prachtige vormen van je auto volgen, om op bijna erotische wijze met veel schuim het vuil van je trots te verwijderen… Ok, zeker met de wat oudere wasstraten was je auto misschien niet helemaal schoon aan het einde van de tunnel, maar met een natte zeem de auto nog een keer nalopen is genoeg om de bolide weer door een ringetje te halen. Misschien niet zo schoon als met de hand, zeker op de moeilijk bereikbare plaatsen zoals rondom de kentekenplaten en bij de handgrepen, en natuurlijk bij de velgen, maar toch, het weegt nog steeds niet op tegen de enorme tijdswinst…

Ik heb ook weleens een misser gehad met een wasstraat. Mocht ik eindelijk de mercedes van mijn pa mee, om trots bij mijn vriendin voor te komen rijden om uit te gaan, bedacht ik mij natuurlijk om de de ster nog even door de wasstraat te rijden, want ik moest natuurlijk wel met een glimmende duitse helm aankomen… Ik weet nog dat het zo’n wasstraat was waar je niet in de auto bleef zitten. De installatie bewoog meerdere keren over de auto heen, waarna als het lampje weer op groen sprong je de auto weer in kon om rustig de wasstraat te verlaten… Ik stapte die bewuste dag na de wasbeurt ook weer in, maar was ik toch vergeten dat het raampje aan mijn kant nog een halve cm open had gestaan… Nou, ik kan jullie vertellen dat er dan heel veel water je auto binnen komt. Ik, maar ook mijn vader heeft nog zeker een week met een handdoek op de stoel gereden, om te voorkomen dat je bij het uitstappen het gevoel kreeg dat je het toilet te laat had bereikt…

Morgen is het weer zaterdag, ben weer benieuwd hoeveel buren er toch nog op één van de laatste mooie dagen van dit seizoen hun spaarzame vrije tijd gaan gebruiken om hun auto te wassen…

En ik? Nou nee, ik rij de auto wel weer een keer door de wasstraat bij carwash & Co , maar niet op zaterdag. Weet je hoe lang die rij dan is… Ik luister wel naar carwash van Rose Royce

Goed weekend!











Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?