Wakker worden met een vreemde lucht…

Wakker worden met een vreemde lucht…

Het is vanmorgen rond 7 uur als ik mij nog een keer omdraai, maar ik eigenlijk ook half wakker word omdat ik moet niezen door een vreemde prikkel in mijn neus. 

Bianca en ik waren vrijdagavond weer afgereisd naar ons chalet in Friesland, welke overigens te koop staat ivm andere plannen, om weer eens te genieten van en met elkaar in het prachtige Friesland.
Ondanks dat het 20 augustus is, we het gevoel zouden moeten hebben van een prachtige zomer, doet het weer en de natuur ons toch anders vermoeden. Langs de Veluwe op de A28 richting Zwolle zien we de heide alweer prachtig paars kleuren, wat in mijn beleving toch best wel vroeg is. Daarentegen kreeg ik afgelopen week ook een foto te zien van iemand die alweer blauwe druifjes in de voortuin had staan, terwijl die juist toch ergens in februari of maart pas opkomen?

Om te fotograferen breekt ook voor de vroege vogels onder de fotografen weer een mooie tijd aan. De luchtvochtigheid begint weer op te lopen en mijn vroegere docent van de fotovakschool Mich Buschmann liet op zijn facebook alweer een paar prachtige natuurfoto’s voorbijkomen van het effect van een opkomende zon en een hoge luchtvochtigheid in de ochtend. Mooi hoe hij laat zien wat 3 kwartier verschil in opnames voor effect heeft op het eindresultaat.

De kampeerders onder ons merken dat de (voor)tent in de ochtend ook weer klammig begint te worden. Druppels dauw vinden in de ochtend zoekend hun weg langs de tentstokken naar beneden, en je theedoek die te drogen hing aan het wasrekje aan de dissel van de caravan is nog net zo nat als toen je gisteren de afwas had gedaan.

Gelukkig voor nu schijnt hier in Friesland alweer heerlijk de zon, zitten we buiten met een kop koffie languit op de loungebank met de macbook op schoot. Intussen zit ik op youtube te zoeken naar het nummer Harry’s game van Clannad die bij mij zo mooi het gevoel van najaar oproept. Hoewel het nummer Harry’s Game geschreven is voor een tv productie over de problemen in Noord-Ierland, kreeg ik het idee van een heerlijk najaarsgevoel niet uit mij hoofd. Na wat speurwerk wist ik het weer. Dit nummer is gebruikt door het whiskey label Jameson voor een commercial. Kijk op het filmpje hieronder, en je begrijpt meteen het gevoel…

Maar goed, deze tijd van het jaar wordt ook altijd weer gebruikt door de boeren om te gieren, en als de wind dan richting je chalet staat, je heerlijk met het raam open slaapt, dan bestaat de mogelijkheid dat je neus wat overgevoelig reageert door de onlosmakelijk verbonden lucht die hierbij hoort :-)

Gelukkig gebeurt dit zelden, maar het geeft bij mij ook wel weer het gevoel van de vrije natuur en het heerlijk vertoeven in een landelijke omgeving!


Goed weekend!











Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?