Hotel California,

Hotel California,

Kennen jullie het nog van vroeger, fantastisch als iemand met een gitaar een paar bekende akkoorden kon laten horen, waarbij als de herkenning van het nummer tot iedereen doordrong er dan voorzichtig werd meegezongen?

Eigenlijk is er best veel gebeurd met de beleving van muziek. Gitaar rond het kampvuur, het vinyl als geluidsdrager, cassettebandjes, mp3 spelers, of de eerste Ipod, en nu streamen we eigenlijk alleen nog maar muziek. Ik weet ook nog dat ik mijn eerste dvd speler met dolby-surround 5.1 kocht. Een JVC met DTS. Wat een afkortingen op het gebied van muziek kwamen er ineens bij. 
Niet gewoon 2 uitstekende speakers met een enorme versterker, maar een dun dekje, 5 speakers en één wat grotere kast die voor het basgeluid zorgde. Bij sommige merken was deze zo gemaakt dat het gemakkelijk onder of achter de bank te schuiven was, maar die van mij was van een mooi design die absoluut niet verkeerd stond in het interieur.

Wat een fantastische herrie kwam er uit die speakers, vooral als je films keek die 5.1 waren opgenomen. Als we naar topgun keken tijdens een dogfight tussen de F15 straaljagers met Tom Cruise in de hoofdrol, denderden die straaljagers gewoon door de huiskamer, echt geweldig.

Ook muziek dvd’s waren fantastisch om te luisteren en natuurlijk te zien, zeker als deze dvd’s ook waren opgenomen voor dit soort geluidssystemen. Zeker de live opnamen van o.a. Fleetwood Mac waren fantastisch. Als tijdens het nummer Tusk de brassband opkwam dan klonk ook dit weer waanzinnig door de woonkamer. Het geluid van de trompetten kwamen dan eerst van achteren, maar vulden al snel de hele woonkamer. Maar ook de Eagles live op een dergelijke dvd zijn echt mooi om te horen, zeker als hotel California begon met het ritmische geroffel. Alle speakers vulden dan 1 voor 1 een instrument.

Terwijl ik dit blogje zit te schrijven zit ik buiten bij onze caravan in Friesland op een bankje met mijn laptop op schoot. En weet je waar ik naar zit te luisteren?
Naar buurman Johan, die werkelijk al de hele avond buiten zit met zijn akoestische gitaar en alleen maar dat speelt wat in hem opkomt. Ik heb intussen van een aantal nummers die ik herken de songteksten opgezocht en zit dan zachtjes mee te zingen met “a heart of gold” en “house of the rising sun”. Best leuk om je begeleid te voelen door zo’n muziekaal talent als mijn buurman, om nog maar te zwijgen over het begeleidende achtergrondkoor van de familie merel :-)

Ook Hotel California klinkt toch echt een stuk gezelliger op deze manier. Geen 5.1 dolby surround met DTS, maar gewoon met een gitaar onder de partytent, fantastisch…

Johan bedankt voor al die fantastische prive-concerten van je, morgen weer?

Goed weekend!








Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?