Flink zijn

Ik had jullie al eerder verteld over de prachtige stereotoren van pioneer, waar mijn vader en moeder menig lp van o.a. bzn, abba en Robert Long op hebben versleten.  Ik zie diezelfde toren echt nog steeds voor mij in het hoekje van de kleine woonkamer in onze bovenwoning aan de keppelstraat in Dokkum.
Mijn moeder had daar ook haar eerste boetiek, met daarboven dus onze woning. Ook herinner ik mij nog goed de enorme bar die zorgde voor de afscheiding tussen het keukenblok en de woonkamer en wat ook meteen onze eettafel was, want meer ruimte was er ook niet. Het mooie van deze locatie aan de keppelstraat was dat het in dezelfde straat was als mijn school, de burgerschool met meester Kooij. De keppelstraat lag ook nog eens in het verlengde van het centrum van Dokkum, en aan de rand van de prachtige bolwerken waar ik dagelijks te vinden was. We hebben hier ongeveer 2 jaar gewoond, voordat min moeder een grotere winkel kreeg in Nietap…. Maar ik begin aardig af te dwalen :-)

Deze periode rond 1977 was ook de periode dat ik mij bewust werd dat muziek ook gebruikt werd om je ongenoegen over misstanden in de wereld ten gehore te brengen. Onbewust waren er in de jaren ervoor natuurlijk al de liedjes van Boudewijn de Groot en Bob Dylan, maar toen mijn vader op een zekere dag de LP “levenslang” van Robert Long meenam ging er echt een andere wereld op het gebied van muziek voor mij open…

Ik weet nog hoe verbaasd ik was over de songteksten van “Jacob de pastoor” waarin een nieuwe pastoor uit het dorp de leegloop uit de katholieke kerk wist te keren door er jointjes te verkopen en films te draaien. Daarentegen gaf  “kind van vandaag” de bezorgdheid weer over hoe kinderen groot moeten worden in de wereld van toen, maar wat eigenlijk nog steeds van toepassing is…

Ook de “beschaafde tango” was zeker voor die tijd een lied waar je je vraagtekens bij kon hebben door het taalgebruik in dit lied. Neemt niet weg dat ik de tekst wel helemaal uit mijn hoofd kon meezingen. Nog meer verbaasd was ik toen Paul de Leeuw in 2014 een cd uitbracht met liedjes van Robert Long waar ook dit nummer op stond, en ik nog steeds probleemloos de tekst mee kon zingen…

Neemt niet weg dat Robert Long toch ook wel hele mooi liedjes heeft gezongen die voor velen onder ons toch ook wel een glimlach van herkenning moeten opleveren. Hoe mooi is het liedje “Kalverliefde” wel niet, waarin je eerste liefde prachtig wordt bezongen, maar ook de teleurstelling van het uitgaan wordt mooi weergegeven. En geef toe, we hebben het allemaal in onze jonge jaren bij de hand gehad… Ik wel in ieder geval, maar het is goed gekomen hoor :-)

Het liedje van Robert Long die ik vandaag gelinkt heb is “Flink zijn”. Je voelt gewoon de pijn van een gebroken liefde, die voor het laatst bij je thuis heeft geslapen, de koffers en dozen die klaar staan om verhuisd te worden, om nog maar te zwijgen over hoe e.e.a. hem enorm aanvliegt en dat hij ’s avonds toch nog maar de stad in gaat om zijn liefde proberen te vergeten… Ook Paul de Leeuw heeft dit lied enorm mooi vertolkt, maar ik ga vandaag toch voor het origineel.

Ik denk dat met een scheidingspercentage van 40% in 2013 er heel wat mensen zijn geweest die zich herkend hebben in de tekst van dit lied..

En ik? 

Bij gezond en welzijn van ons beiden vieren we dit jaar ons 25 jarig huwelijk en zijn we 29 jaar bij elkaar, en wat mij betreft doen we dat gewoon nog 25 keer en dat zonder flink te zijn…


Goed weekend!







Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?