Dag 9 van mijn 7dayDJchallenge

Toen ergens rond de midden jaren 80 mijn neef John kwam logeren had hij al een enorme verzameling cd's bij zich samen met een portable cd-speler. Hoewel het voornamelijk klassieke muziek was, en een cd van Simon en Garfunkel, was ik onder de indruk van de kwaliteit van het geluid. In die tijd prutste ik graag met kabeltjes, soldeerbout, stekkertjes, bouwde mengpanelen, en had al snel de benodigde verbindingen gemaakt om het geluid van zijn cd-speler via mijn geluidsinstallatie te laten klinken.
Je moet je voorstellen wat ik al eerder had geschreven, dat we eigenlijk alleen nog LP's kochten, deze opnamen op een cassettebandje, om dit vervolgens in de auto mee te kunnen nemen,  of om te luisteren op onze Sony Walk-Man.
Wow ja, de Walk-Man van Sony, welke kleur had jij? Ik had van mijn ouders een blauwe gekregen, 100 gulden! kostte die in die tijd, maar wat een uitvinding. Heerlijk naar je favoriete muziek luisteren, daar waar je maar wilde!

Heel langzaam ging de cd-speler de andere muziekbronnen verdringen in huis en werden er steeds meer cd's gekocht. Van sommige albums heb ik nog steeds de lp, maar ook de cd. The Joshua Tree van U2 is zo'n prachtig voorbeeld hiervan. Cd-spelers voor in de auto waren er volgens mij in het begin nog niet echt, of onbetaalbaar stel ik mij zo voor. Er waren echter al wel portable cd-spelers, de discman van sony is een prachtig voorbeeld hiervan. Om toch naar cd's te kunnen luisteren in de auto was er al snel een oplossing...
Hiervoor gebruikten we een cassettebandje maar zonder tape. In plaats hiervan zat er een stukje electronica in de cassette op de plaats waar normaal het tape de lezer van het cassettedeck raakte voor de overbrenging van de muziek. Aan de cassette zat een kabeltje die je weer op de ingang voor je koptelefoon van de cd-spelers aansloot. Als je op je autoradio vervolgens de functie van cassettedeck koos, de cd-speler op play zette, bracht je het geluid van je cd-speler via het cassettebandje over op de geluidsinstallatie van je auto.

Mijn Sony discman had zelfs een losse plaat tegen het schokken, want zo ideaal als de cd-speler werd geïntroduceerd kwam toch niet helemaal overeen met mijn bevindingen. Zonder originele trilplaat van sony was er geen lol aan, elke drempel of andere oneffenheid in het wegdek deed de muziek stoppen of overslaan. Maar met dubbelzijdig tape onderop de plaat en bevestigd op de stoffen tunnel voor de versnellingspook, extra snoeren voor stroom en de overbrenging van het geluid was dit toch echt geweldig. Om nog maar te zwijgen over de tijdswinst, omdat er geen bandjes meer hoefden worden opgenomen...

Inmiddels deed ook de computer zijn intrede in menig huiskamer, waarbij ik de begin periode maar even laat voor wat het is, hoewel...Ik had al snel mijn muziekverzameling van 400 cd's gedigitaliseerd, en nee niet de muziek zelf, alleen de catalogus van mijn eigen muziek...

Al snel deed mijn eerste Ipod zijn intrede, 60GB aan muziek. Fantastisch om nu niet alleen de catalogus aan te leggen, maar ook de muziek erbij te hebben. Elke avond een paar cd's mee naar de computer en maar hopen dat ITunes de cd zou herkennen en alvast de titels zou plaatsen in de bibliotheek. Van de 400 cd's waren er best veel die niet herkend werden, en dus handmatig alle informatie erbij zetten, om uiteindelijk wel een fantastische verzameling digitaal te hebben. Uiteraard werd er toen ook nog wat uitgewisseld met andere muziekliefhebbers, waardoor in korte tijd de voorraad muziek tot ongekende hoeveelheid was gestegen, hoewel er ook nog steeds behoorlijk gekocht werd bij ITunes.

Vandaag wel Spotify opgezegd omdat apple een vergelijkbare muziekdienst heeft geïntroduceerd. Het grote voordeel is dat mijn eigen muziek ook online wordt gezet vanuit ITunes en met gezinsdeling kunnen we nu overal ter wereld via de Cloud op onze iPhones en laptops naar onze eigen samengestelde afspeellijsten luisteren, ook naar muziek die dus niet door apple wordt ondersteund...

Ik ga voor deze challenge toch nog even terug naar mijn eerste cd  die ik kocht, maar die ik ook al op LP had. De Joshua Tree van U2, geniet van with or without you!
En natuurlijk kan mijn eerste ervaring met de cd-speler ook niet ontbreken, Simon en Garfunkel met "The Sound of Silence" Heb je trouwens weleens nagedacht over die titel, ik vind dat echt briljant... Denk maar eens na over het geluid van stilte...


Goed weekend!



 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Reünie Burgerschool Dokkum

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Heb jij toevallig een geheime zender?