Dag 8 van mijn 7dayDJchallenge

Dag 8?
Ja, inderdaad, ik kan het niet laten om nog even te blijven hangen in de jaren 80. Aankomende week is het 9 jaar geleden dat mijn maatje Jan is overleden, en met wat leuke anekdotes neem ik jullie nog een keer mee naar 84/85.
1984 was het jaar dat ik naar de mds in Groningen ging, en wat ik al eerder had geschreven, ik kwam bij Jan in de klas en haalde mijn rijbewijs. Mijn ouders hadden een winkel in Nietap-Leek en omdat mijn moeder de hele dag werkte en wij bij de zaak woonden, was de auto van mijn moeder al snel mijn vervoermiddel. Niet meer met de bus naar Groningen, maar heerlijk met de witte suzuki-alto van mijn moeder.
Alleen de standaard mono-radio voldeed al snel niet en werd er een los cassette-deck met leds, die dansten op de muziek gekocht, waar alle opgenomen muziek van de Nederlandse Top 40 en de gekochte lp's afgespeeld kon worden. Natuurlijk moesten er ook extra speakers gekocht worden. De pioneer speakers konden met een malletje vrij gemakkelijk in de panelen naast de achterbank ingebouwd worden. Ik had alles keurig uitgemeten, gaten gemaakt, draden getrokken, alles aangesloten, en mij vervolgens verbaasd over de hoeveelheid fantastisch geluid! Toen echter een keer de achterbank naar beneden moest om iets te vervoeren kreeg ik het erg heet.... De boxen blokkeerden de bank, help!
Met enig beleid en induwen van de panelen kon de bank toch naar beneden, maar ideaal was het niet. Ik heb het mijn ouders nooit durven vertellen, alsnog sorry pap smile-emoticon Neemt niet weg dat o.a. de Final Countdown van Europe stevig door de auto klonk op de dagelijkse ritjes naar Groningen...
Jan kwam van een andere mds, en had daar 3 goede vrienden, waarvan ik mij nu realiseer dat ook Henk Koops mee was verhuisd naar deze nieuwe school. Samen met Peter Meijlis en Alfred Kuiper hadden ze van een leraar een oude bungalowtent gekocht, voor een paar tientjes een nieuwe rits in de tent laten zetten, en daarmee een fantastisch onderkomen geregeld voor hun geplande vakantie bij Vakantiepark Boomhiemke op Ameland. Boomhiemke was toen alleen nog een jeugdcamping, een enorm veld met tenten en pubers die zonder ouders op vakantie gingen....
"Jacques, kom ook naar Ameland, 10 dagen feest!"
"Jan, het lijkt mij heel leuk, maar jullie hebben al een jaar voorpret en voorbereidingen, en dan kom ik er ineens bij, lijkt mij niet handig"
"lijkt mij toch wel erg gezellig"
"ok, maar dan voor een paar dagen"
Voor het eerst een langere rit met de suzuki, van Nietap via Dokkum, waar ik toch ook nog had gewoond, naar Holwerd en met de boot naar Ameland. De auto bleef op het vaste land, en met alleen een rugzak met tandenborstel, deodorant, en een luchtje van Jules of Kouros, en wat schone kleding vetrok ik naar Ameland...
Jan haalde mij op bij de pier in Nes met de witte opel kadet van zijn moeder.. Dat was zo'n verlengde of stationwagon kadet, ik weet het type niet meer, maar de auto was groot genoeg om ook de enorme tent mee te kunnen nemen...
Op weg naar de camping werd mij alleen door Jan verteld dat in de tent naast hem 2 dames zaten, waarbij ik het niet in in mijn hoofd moest halen om daar iets meer mee te willen. Jan had zijn pijlen al gericht op Caroline Koster en één van de andere vrienden vond Emilie wel interessant...
De zomer van 1985 op Ameland was alleen wel de natste zomer in 25 jaar, wat een regen. Maar de oude tent bleek van een uitzonderlijke kwaliteit, en stond op het beste plekje van de camping, naast de enorme vlaggenmast. Waar anderen regelmatig met luchtbed door de tenten dreven hielden wij het binnen droog, en werd de vlaggenmast gebruikt om in de paar droge uurtjes per dag de natte sokken te drogen. Hier moet nog ergens een foto van zijn, die geplaatst was in de Leeuwarder courant.
In ieder geval gingen we iedere avond wandelend naar West End, de discotheek aan de badweg in Hollum. Wat een feest iedere avond, waarvan ik de details maar achterwege laat. Het doet mij in ieder geval nog wel steeds denken aan de Pet Shop Boys...
En Jan? Die is uiteindelijk getrouwd met Caroline :-)





Reacties

Populaire posts van deze blog

Suikerbieten met LUV bij Waldolala...

Reünie Burgerschool Dokkum

Heb jij toevallig een geheime zender?